Naujausios technologijos Lietuvos keliuose: mažesnio pasipriešinimo riedėjimui dangos, žėrintys elementai
Pasaulyje bene visoms pramonės šakoms judant žiedinės ekonomikos principų link, neatsilieka ir verslas Lietuvoje. Įmonės, užsiimančios kelių statyba ir priežiūra, dirba išvien su mokslo centrais, ieškodamos patvaresnių, žalesnių ir efektyvesnių sprendimų. Tarp jų – antrinio panaudojimo medžiagos, specialios mišinių formulės ir kitos naujovės.
AB „Kelių priežiūra“ generalinis direktorius dr. Audrius Vaitkus teigia, kad viena naujausių bendrovės inovacijų kelių srityje – aglomeratinio ženklinimo bandymai. „Tai linijos, sudarytos iš iškilių lašo arba netaisyklingų formų iškilimų. Pagrindinė tokio ženklinimo nauda – didinamas linijos matomumas tamsiu paros metu, lyjant ar esant šlapiai kelio dangai. Pernai šis ženklinimo būdas išbandytas nedidelėje A1 kelio atkarpoje bei ant viaduko per geležinkelį Vievyje. Stebime, vertiname – galbūt pagal mūsų rekomendacijas ateityje tai nuguls į statybų normatyvus“, – svarsto jis.
Kita naujovė – nuo kelio apledėjimo apsaugantis specialus priedas. Jis dedamas asfalto mišinio gamybos etape, taip sumažinant vandens užšalimo temperatūrą ir efektyviau stabdant ledo kristalų susidarymą. Užpildas pasiskirsto asfalto mišinyje, nekeisdamas jo struktūrinių savybių, bet svarbiausia – sumažėja eismo įvykių tikimybė, o ir slidumą mažinančių medžiagų prireikia mažiau.
AB „Kelių priežiūra“ vadovas priduria, jog bendrovė bendradarbiauja su VILNIUS TECH Kelių tyrimo instituto mokslininkais tam, kad sukurtų klimatui neutralų, mažesnio pasipriešinimo riedėjimui asfalto mišinį.
„Siekiame išvystyti mažesnio pasipriešinimo riedėjimui asfalto mišinį, kuris ateityje galėtų visuotiniu mastu būti pritaikytas valstybinės reikšmės kelių ir miestų gatvėms atnaujinti. Taip reikšmingai galima sumažinti transporto priemonių sunaudojamų degalų kiekį, o rezultate – mažesnį CO2 emisijų kiekį, prisidedant prie Lietuvos kelių ir gatvių neutralumo klimatui“, – sako A. Vaitkus.
Inovacijos kelių priežiūros srityje vykdomos ir skaitmeninėje erdvėje, pasitelkiant sinoptinius modelius bei tarp vairuotojų populiarias mobiliąsias programėles. „Įdiegtas orų sąlygų prognozavimo modelis šalies mastu leidžia prognozuoti kelių būklę 8 val. į priekį. O programėlė „Waze“ pagelbsti nuolatinės kelių priežiūros veikloje – leidžia operatyviai reaguoti į vairuotojų užregistruotus pavojus kelyje“, – pasakoja A. Vaitkus.
AB „Kelių priežiūra“ prisideda prie Lietuvos susisiekimo srities inovacijų skatinimo, įskaitant inovacijų paklausos kūrimą ir užtikrina, kad diegiamos naujausios technologijos ir modernūs darbo metodai atitiks valstybės inovacijų plėtros, skaitmeninimo ir žalumo prioritetus, pagerins tiesioginės veiklos efektyvumą, operatyvumą, bus sukuriama pridėtinė vertė Bendrovei ir jos klientams. Primenama, kad neseniai bendrovė skelbė apie integraciją su nemokama navigacine programa „Waze“.
Kokybė ir saugumas yra vienos iš „Kelių priežiūros“ strateginių krypčių, todėl nuolat siekiama užtikrinti, kad valstybinės reikšmės keliai būtų saugūs ir savalaikiai prižiūrimi, o inovatyvių technologijų naudojimas yra viena iš priemonių, padedanti siekti šių tikslų.
Informacija parengta kartu su asociacija „Lietuvos keliai“.